Giriş yap

Doğuş Otomotiv'de Büyük Hareketlilik

Doğuş Otomotiv'de Büyük Hareketlilik

2016 yılında bünyesindeki 12 markayla 210 bine yakın satış yapan ve yüzde 21 pazar payıyla Türkiye’nin en büyük otomotiv perakende şirketi olan Doğuş Otomotiv, geçtiğimiz hafta oldukça hareketliydi.

Çünkü uzun bir süre sonra marka yönetimlerinde önemli değişiklikler yapıldı. Aslında bu değişikliklerin sinyalini mayıs ayında yazdığım yazıda vermiştim, ama o

dönem sessiz kalmayı tercih etmişlerdi.

Geçen hafta Türkiye’nin ilk kez hurriyet.com.tr ‘den okuduğu bu değişiklikleri tekrar hatırlatmam gerekirse, Volkswagen Binek Araç Marka Genel Müdürlüğü görevine; Audi, Bentley ve Lamborghini’nin Genel Müdürü Gino Bottaro, Audi, Bentley, Lamborghini ve Bugatti markaları Genel Müdürlüğü görevine; Volkswagen Ticari Araç Genel Müdürü Kerem Galip Güven, Volkswagen Ticari Araç Genel Müdürlüğü görevine ise Skoda Genel Müdürü Tolga Senyücel atandı. 3 yıl Volkswagen Ticari Araç Genel Müdürü, 10 yıl da Volkswagen Binek Araç Genel

Müdürlüğü yapan Vedat Uygun ise Doğuş Oto Yönetimi Kurulu Üyesi oldu. Skoda’nın başına Doğuş Oto’nun Genel Müdürü Zafer Başar geçerken Başar’dan boşalan koltuğa ise Osman Yelkenci oturdu.

İşte bu değişiklikleri yazarken haberi zenginleştirmek için Doğuş Otomotiv’in finansal sonuçlarına da bakmak istedim. İşte o an Doğuş Otomotiv’in Türkiye’nin halka açık en büyük otomotiv perakende şirketi olmadığını öğrendim. Çünkü piyasa değeri olarak üstünde ‘Beyaz Filo Oto Kiralama A.Ş.’ isimli bir şirket yer alıyordu. 2016 yılı sonuçlarına göre Doğuş Otomotiv 12 milyarlık ciro ve 238 milyon TL’lik kârla 464 milyon dolarlık piyasa değerine ulaşırken, ‘Beyaz Filo’ isimli bu şirketin piyasa değeri ise tam 725 milyon dolar olmuş. Hem de bu değere 519 milyon TL ciro ve 26 milyon TL kârla ulaşmışlar.

Hemen şirketin bu yılın ilk 6 ayına ilişkin (son rapor) yayınladığı faaliyet raporuna baktım. Sıkın durun; ana işi filo kiralama olan bu şirketin toplam araç sayısı sadece 246 adetmiş. Bu rakamı görünce daha fazla meraklandım. Faaliyet raporunda Peugeot’nun Balıkesir, Opel’in ise Ankara bayisi olduğunu da öğrendiğim bu şirket, bu yılın ilk 6 ayında 3 bin 190 Opel ve 1451 adet de Peugeot satmış. Hemen Peugeot ve Opel’in üst düzey yöneticilerine bu şirketi sordum ve bana filodan çıkarak daha fazla ikinci el satışına odaklandığını söylediler. Rakamları teyit edemedim ama 2016’da 15 bine yakın ikinci el araç satışı yaptıkları söyleniyor. Başarılı olabilirler, orasını ben bilemem ama yine de ikinci el hariç 200 binin üzerinde sıfır araç satan Doğuş Otomotiv’den nasıl daha değerli olabildiklerini anlayabilmiş değilim.

Borsa-finans editörümüz Şebnem Turhan’a ‘Beyaz Filo’nun hisse fiyatlarını sorunca şaşkınlığım biraz daha arttı. Çünkü 27 Ekim’de hisse fiyatı 7 TL civarında olan şirketin hisseleri 19 Aralık’ta 67 TL’ye yükselirken, cuma günü ise 61.35 TL’den kapanmış. “2 ayda 10 kat büyümenin bir izahı vardır” herhalde diye düşünürken, Şebnem, Kamuyu Aydınlatma Platformu’nda (KAP) Beyaz Filo şirketine ilişkin yaptığı araştırmada şu bilgilere ulaştığını söyledi: “Beyaz Filo hisseleri, 7 liradan 67 liraya olan yolculuğu sırasında Borsa İstanbul’un devre kesici uygulamasıyla sık sık karşılaşmış. Yani hisselere işlem sırasında sürekli işleme ara verilmiş, tek fiyat emir toplama başlanmış. Ayrıca, Borsa İstanbul tarafından payları üzerinde gerçekleşen olağandışı fiyat ve miktar hareketlerine ilişkin olarak sürekli KAP’tan açıklama yapılması istenmiş. Şirket bu açıklama isteklerine özel bir durum olmadığına ilişkin yazılarla yanıt vermiş. Son olarak ise Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) kararı uyarınca devreye alınan Volatilite Bazlı Tedbir Sistemi (VBTS) kapsamında, Beyaz Filo payları 18 Aralık tarihinden (seans başından) itibaren 29 Aralık tarihine (seans sonuna) kadar açığa satışa ve kredili işlemlere konu edilemeyeceği belirtilmiş.”
Yani yetkili kurumlar da benim gibi merak etmiş gözüküyor. Yakında neler olduğu belli olur ama umarım arkasında bir mağdur ordusu bırakmaz.